Reis- en rustdag - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mitchell en Margriet - WaarBenJij.nu Reis- en rustdag - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mitchell en Margriet - WaarBenJij.nu

Reis- en rustdag

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Mitchell en Margriet

29 September 2018 | Peru, Arequipa

Daar zijn we weer!

We starten de dag rustig op met een ontbijtje aan het zwembad. Helaas geen avocado, dus we doen het met een broodje kaas met tomaat en komkommer. Mitchell voelt zich niet zo lekker, dus die eet alleen wat fruit. Na het ontbijt pakken we onze tassen alvast in en lopen nog een rondje door Huacachina. Vanmiddag om 13:00 vertrekken we richting Arequipa, dus halen nog wat snacks.

Om 12:45 staan we netjes op de afgesproken plek voor de bus. Echter staat deze nog in de file dus moeten we even wachten. Het is een dubbeldekker, dus we besluiten onderin te gaan zitten. Met al die bochten, slinger je naar ons idee toch iets minder. We hebben een goede keuze gemaakt want we zitten in het luxe gedeelte van de bus! We zien de nachtrit positief voor ons, want er hebben een dekentje en een stoel die helemaal naar achteren kan!

We stoppen richting Arequipa nog 2 keer. De eerste keer bij een wijngaard, waar deze regio bekent om staat. Krijgen een korte rondleiding (10 minuten) en daarna begint het proeven. Mitchell slaat de wijn af, maar ik doe wel mee. Ondanks dat het hele zoete wijn is, vind ik het nogsteeds vies... vervolgens een verkooptrucje, maar ja wij gaan geen 3 weken een fles wijn mee nemen.

De volgende stop zijn de Nazca lines, lijnen die in de woestijn zijn gekerfd maar niemand weet wie het gedaan heeft. De lijnen zijn zo’n 2000 jaar oud. De lijnen zijn alleen te zien vanaf grote hoogte, dus ze adviseren je met het vliegtuigje een rondje te vliegen. Echter slaan we dit over en bekijken we drie van deze lijnen vanaf de uitkijktoren. We dineren in het stadje Nazca en halen nog wat extra water.

We rijden rond 19:00 weg uit Nazca en de verwachting is onze aankomst om 04:45. Het is al donker dus weinig om naar te kijken buiten. Kijken allebei nog wat op Netflix en dommelen dan al snel weg. Ik schrik met enige regelmaat wakker omdat we of hard remmen, hard de bocht nemen of er wordt getoeterd. Met enige regelmaat zie ik grote koplampen dicht bij het raam of een rotswand. Het voelt of we over een van de gevaarlijkste wegen rijden.. wat het vooral eng maakt is dat je niks kan zien.

Om 04:45 komen we aan in Arequipa. Langzaam wordt de bus geleegd maar er stappen ook weer mensen in voor de richting Puno / Cusco. Om 05:45 rijden we nog steeds in Arequipa en lijken we de enige die er nog uit moeten (samen met een ander Nederlands meisje). Mitchell gaat toch een vragen hoe het zit. Volgens de mevrouw hadden we al lang moeten uitstappen... gelukkig staat er een busje klaar wat ons naar het hostel brengt.

Helaas kunnen we om 06:00 nog niet inchecken, dus vragen we de WiFi en zoeken een bankje op. Om 07:00 ontbijt ik met een bananenpannekoek met een broodje. Mitchell is nog steeds niet lekker, dus die drinkt alleen wat thee. Na het ontbijt zoeken we ons bankje weer op en gaan in de Lonelyplanet opzoek naar wat activiteiten. Om 09:00 is gelukkig onze kamer al vrij en kunnen we inchecken. We sorteren wat was en brengen dit meteen even naar de wasserette, we kunnen het morgen weer ophalen.

We besluiten om naar de Alpaca Farm te gaan. Hier krijgen we een korte rondleiding over het verschil tussen alpacas en lamas. Ze hebben van de vijf rassen waar ze wol van maken, ieder een exemplaar op de Alpaca Farm rondslopen. We mogen ze zelfs nog wat gras geven. Daarna gaan we verder met de rondleiding en krijgen we informatie over hoe ze de wol verwerken enzovoort. Lopen een rondje door de winkel en vertrekken snel wanneer we de prijskaartjes zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat dit “het” bedrijf is in Peru en je overal een certificaat bij krijgt.

Vervolgens zoeken we het hostel weer op. We zouden eindelijk om 12:15 een gratis rondleiding door de stad doen, maar slaan deze over. Mitchell heeft inmiddels de 38,7 graden aangetikt dus hij zoekt het bed op. Later in de middag lopen we nog even naar de supermarkt voor wat eten en drinken.

De volgende ochtend ga ik alleen ontbijten en dit keer hebben we een omelet op het menu. Zondag zouden we voor een 3 daagse hike de deur uit gaan, maar besloten om deze om te boeken naar een 2 daagse Tour waarbij je je verplaats in een busje ipv wandelen. De was is inmiddels opgehaald en het zijn geen poppenkleetjes geworden, gelukkig! Verder doen we vandaag rustig aan en morgen vertrekken we voor 2 dagen naar de Colca Canyon.