De Colca Canyon - Reisverslag uit Chivay, Peru van Mitchell en Margriet - WaarBenJij.nu De Colca Canyon - Reisverslag uit Chivay, Peru van Mitchell en Margriet - WaarBenJij.nu

De Colca Canyon

Door: Mitchell

Blijf op de hoogte en volg Mitchell en Margriet

01 Oktober 2018 | Peru, Chivay

Goedemorgen!

Met een beetje vertraging deze keer, maar dan is er wel genoeg te vertellen. Zoals beloofd gingen wij de volgende dag naar de Colca Canyon, ik voelde me nog steeds niet uitstekend, maar goed genoeg om te reizen. Heb een half broodje op en om 7.30 worden we netjes opgehaald in een net busje. We halen onze medereizigers op en we vertrekken. Eerst moeten we Arequipa nog uit dat best nog groot en druk is en duurt even. Als we de stad uit zijn rijden we op de bergroute, een vrij nieuw geasfalteerde weg die er goed uit ziet. Het is maar een tweebaansweg dus we zullen de hele reis regelmatig inhalen op de andere weghelft. Gelukkig hebben we een betrouwbare chauffeur en is dit altijd op een gemoedelijke manier gegaan en niet krap of net aan.

Op de route naar het hoogste punt op 4900 meter (!), komen we eerst nog langs de cementfabriek. Hier produceren ze cement met vulkanisch as erin. Verschijnt het cement nog beter te maken en wordt in de regio veel gebruikt. Tussendoor stoppen we eerst om wilde vicuña's te zien. Deze hebben de zachtste vachtje, maar laten ze in het wild leven, omdat ze niet gedomesticeerd kunnen worden. Ze worden eens in de 2 jaar gevangen voor hun vacht. Deze is zachter en duurder dan kasjmir. Onderweg stoppen we ook nog een keer voor een groepje lama's en alpaca's die gedomesticeerd zijn. Hier kunnen we er mee op de foto en met sommige kun je zelfs een selfie nemen. We stoppen nog enkele keren voor mooie plaatjes en soms grote alpaca en lama kuddes. Voordat we naar 4900 meter gaan hebben we een tussenstop op 4018 meter.

Bij onze stop kunnen we naar het toilet en gaan we een cocathee drinken, hiermee zouden de problemen die je krijgt met de hoogte minder worden. Na de stop rijden we zonder te stoppen door naar 4900 meter. Hier vertelt de gids nog over de vulkanen die we kunnen zien en dat deze vroeger goden waren voor de Inca's en pre-inca tijd. Hij vertelt ons dat je een wens kan doen, maar het wordt niet helemaal duidelijk wat je precies moet doen dus laten we het maar. Op 4900 meter stappen we even uit om een rondje te doen maar dit is best wel zwaar. Zelfs het kleine stukje lopen uit de bus maakt je al buiten adem. Het verschil tussen Arequipa en dit punt is al 2600 meter en daar hadden we al iets meer moeite met de lucht. Verder is het tof om alles te kunnen overzien om ons heen. Alle verschillende bergtoppen en vulkanen. Na 20 minuutjes rijden we weer door op weg naar onze verblijfplaats, Chivay. Dit is de hoofdstad van de regio en ligt op 3600 meter, 1300 meter lager dan ons hoogste punt gelukkig. Het is de enige plek in de regio met internet en sommige andere aansluitingen die ik niet meer precies weet. De afdaling gaat snel dus iedereen in de bus voelt zich snel beter. Eerst gaan we in Chivay lunchen.

Het is een all you can eat buffet. Het assortiment is niet overdreven ruim, maar er is voldoende keuze. Ik heb wat rijst en een soort quiche dingetje. Margriet heeft van alles wat, maar was vooral te spreken over de groente tempura. Als je trouwens dacht dat je in Nederland aalleen vreetschuren had, was dit hier ook zeker het geval. Peruanen kunnen ook erg goed hun bord volgooien en dat ook zeker 3x. Ik was niet zo goed op de hoogte van de prijs, dus achteraf was het relatief best prijzig en zeker, omdat ik niet zoveel gegeten had. Iets om de volgende keer in de gaten te houden. Na de lunch zijn we naar ons hostel gebracht. Het is erg basic, hard bed en klein kussen, maar voor een nacht was het verder prima.

In de middag gaan we met de gids naar de hot springs. Dit zijn natuurlijke hot springs met warmte uit de grond van de vulkaan. Met de gids lopen we even langs de bron en dit stinkt ontzettend naar zwavel. Hiermee wordt het natuurlijk opgepompt. Het water wat uit de grond komt is 85 graden en koelen ze zelf af tot de gewenste temperatuur. Het bad heeft een temperatuur van 39 graden en dat is meer dan voldoende om even te relaxen. Ook de omgeving is mooi, het ligt precies een beetje in een dalletje en daardoor hebben we prima uitzicht op de berg. Rond half 6 gaan we weer terug want rond 7 uur gaan we naar ons avondeten. Hier hebben we een 3-gangenmenu en gaat er een band spelen met dansers. Zij gaan traditionele dansen laten zien. Ik heb vooraf een soepje en Margriet een gevuld met groente avocado, als we deze bijna ophebben begint de traditionele band met spelen. Het is een viertal met verschillende instrumenten, maar zijn erg goed en hebben ook plezier met elkaar. Na 2 nummers komen de dansers erbij. Ze komen in traditionele kleding op en voeren een dans uit. Hierbij nodigen ze ook publiek uit. Ze komen 1 of 2 keer bij ons langs, maar niemand van onze tafel wil meedoen. Ons hoofdgerecht komt iets later, voor mij een simpele spaghetti en Margriet rijst met een omelet. Dit zien we wel vaker terug, dus dit zal wel typisch Peruaans zijn. Als de band en de dansers bijna klaar zijn gaan ze nog even met de pet rond en geven we onze fooi en gaan daarna naar het hostel en vroeg naar bed, want het is vroeg op om morgen de Condor te spotten.

Om 06.00 zitten we aan het ontbijt, want de beste tijd om eventueel een Condor te spotten is in de ochtend. Onderweg naar de Condor del Cruz vertelt de gids over het prachtige uitzicht van de verschillende terrassen met groentes. We hebben al snel geluk en zien op een verhoging al een condor zitten en deze blijkt zelfs 3 jonkies bij zich te hebben. We wachten hier redelijk lang om ze zien wegvliegen, want op de spottersplek is het niet gegarandeerd dat je ze nog ziet. Het geduld wordt beloond, nadat de eerste gesprongen heeft komen de andere 3 er langzaam achteraan en hebben we deze mooi op beeld. Ons doel is al bereikt, maar tevreden zijn we nog niet en hopen op meer. We rijden door en komen aan in de Condor del Cruz. Het is een goede dag, want we hoeven niet lang te wachten en spotten alweer de eerste en we zullen er nog veel zien. Na een uurtje vertrekken we weer, maar dan komt pas het mooiste.

Op de terug komt er een condor recht op ons afvliegen en gaat net over de bus. Hierop laat de gids de bus stil zetten en gaan we nog ev3n verder spotten en dit wordt beloond. 2 condors komen een paar keer vlak langs vliegen en geven eigenlijk een show. Zelfs de wegwerkers verderop staan aandachtig te kijken. Een keer worden we zelfs bijna geraakt, zo laag kwam deze over. Weer in de bus spreekt de gids van een geluksdag. De chauffeur was zelfs een beetje emotioneel, omdat hij ze nog nooit zo dichtbij had gezien. Kun je nagaan hoe speciaal het was. Verder op de terugweg maken we nog een paar stops voor foto's en een dorpje, maar rijden we vrij snel terug voor de lunch.

We gaan weer naar een all you can dat restaurant. Ik heb weinig honger en Margriet vindt het erg prijzig ook en had niet veel trek. Een van onze medereizigers kwam met een kaart om los te bestellen. Ik weer een soepje en Margriet een broodje gegrilde kaas met patat. Dit bij elkaar koste minder dan wat we anders voor 1 persoon al zouden uitgeven, dus dat was mooi meegenomen. Na de lunch zetten we enkele mensen af op een andere bus richting Punk en vertrekken wij naar Arequipa. We hebben 1 tussenstop maar de rit is verder direct terug. We worden afgezet bij ons hostel waar onze tassen liggen.

Het verhaal wordt erg lang, dus stopt hij hier voor nu. Door de lange dagen met veel activiteiten was het een beetje weg geschoven, maar dan valt er ook veel te vertellen. Margriet schrijft vanavond weer bij tot het heden :).