Puno & Titicacameer - Reisverslag uit Puno, Peru van Mitchell en Margriet - WaarBenJij.nu Puno & Titicacameer - Reisverslag uit Puno, Peru van Mitchell en Margriet - WaarBenJij.nu

Puno & Titicacameer

Door: Mitchell

Blijf op de hoogte en volg Mitchell en Margriet

04 Oktober 2018 | Peru, Puno

We lopen een beetje achter, maar we haken gewoon weer in.

We staan weer vroeg op voor de bus en checken vroeg uit. We komen er achter op dat moment dat er alleen cash betaald kan worden, dus ik ga om 06.00 op zoek naar een pinautomaat. Gelukkig gevonden en we kunnen gewoon op weg naar Puno. De reis duurt niet lang, maar 5 uurtjes.

Aangekomen rond 13.00 hebben we wel trek, dus na de check in gaan we direct lunchen. Er is een compleet vegan restaurant en hier kan je ook nog heel goedkoop lunchen. We zijn pp 4 euro kwijt voor een 4- gangenlunch. Er is verder veel drukte door de verkiezingen van dit weekend, dus er zijn nog een paar rally's aan de gang en kunnen we weinig zien in het dorp. Na het avondeten (pizza) hebben we niet veel meer gedaan. Volgende ochtend zullen we vertrekken naar de floating islands en een eiland van het titicacameer.

Rond 8 uur worden we weer opgepikt. Voor we het weten zitten we op de boot en komen we al aan op een floating island. Deze worden gemaakt van een soort klei en hier wordt regelmatig nieuw riet op gelegd om deze beleefbaar te houden. Ze gaan ongeveer 2 jaar mee voordat ze een nieuwe moeten bouwen. Het eiland is van een familie, het is er helaas wel erg ingesteld om spullen te verkopen. Ook kun je met de rieten familieboot naar een ander eiland waar we verzamelen. Dit kost alleen extra, maar wordt helaas ook hard gepusht en wordt dit een beetje ongemakkelijk, omdat we hier wat langer moeten wachten. Hierna vertrekken we naar het volgende eiland.

We moeten 2 uur varen voordat we hier aan komen. We spreken met de gids af bij de tweede boog om te verzamelen. Onderweg ernaar toe zien we dat deze honderd meter verder ligt, maar vooral met een steil pad omhoog gaat. Op een hoogte van 3900 meter was dit wel pittig en moest ik het iets rustiger aan doen. We komen opnieuw bij een familie aan om te lunchen. Er wordt waar vertelt over de cultuur op het eiland en ondertussen wordt lunch geserveerd. Na deze lunch lopen we ongeveer 30 minuten terug naar de andere haven van het eiland. Op het hoofdplein van het eiland komen een paar kleine jongens met een bal en gaan er een paar van onze groep met ze voetballen wat leuke beelden oplevert. Na onze rustige wandeling kunnen we weer 2 uur terug met de boot.

Wij proberen nog een keer bij het vegan restaurant te eten, helaas slot deze om 17.00 al. Hierdoor besluiten we later te gaan eten. We eten weer pizza, want er waren hier weer weinig vegetarische opties. Op de terugweg vinden we wel een bakker met een lekker toetje, een gevulde churro voor Margriet. Hierna zoeken we de veren weer op. Wekker staat weer om 06.00 voor de volgende dag. We gaan richting Bolivia.